onsdag 14 april 2010

Håll emot, håll i sär

Kan nu alla vänligen SLUTA koppla ihop celibat med pedofili och återgå till konstruktiva diskussioner om hur man undviker att figurer, med eller utan prästkappa, med böjelser för barn sållas bort innan de släpps loss som en annan varg i fårhagen?

Var är alla som brukar ha kloka saker att säga? Det finns ju forskning, hallå, vi har till och med en lagstiftning som gör det möjligt att kolla upp alla som söker anställning på förskolor och skolor! För att inte tala om hur vi numera är uppmärksamma på ungdomstränare och ledare.

Men det är så tyst, så tyst. Är det här alltså en religionsfråga och inte ett samhällsproblem? Angår det bara katoliker?

9 kommentarer:

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Det är bra att personer kollas upp innan de får anställning. Men det finns ju pedofiler som inte blivit dömda ännu. Det här är inte ett enkelt ämne,men ändå vilktigt att prata om.

cruella sa...

Vad man INTE pratar om just nu är att pedofiler är pedofiler var de än återfinns och att det som händer i den katolska kyrkan inte är väsensskilt från annat i samma genre.

Bloggblad sa...

Jag har inget svar - tror bara att de flesta känner en stark uppgivenhet... Kanske hade vi hoppats att kyrkans män automatiskt strök såna otillåtna lustar ur agendan?

Himla trist att karlar per automatik måste ses som tänkbara pedofiler - fast det långt ifrån är så.

Jag undrar över mörkertalet från förr - för visst sjutton fanns det många fula gubbar då också, men man pratade tyst om dem. Skönt att det inte hyssjas ner. Jag är mer lagd åt kastreringshållet i den här frågan. Gärna offentlig...

Jag känner adrenalinet rinna till bara jag tänker på alla drabbade barn.

Monet sa...

Jag håller med Bloggblad. Jag som ser på fransk tv och hör hur det vinklas här i det katolska landet blir mest uppgiven.

Här tror jag ju inte att man gör personkontroller innan anställningar och det känns som om man helt litar på att de franska prästernas kyskhetslöften är väl underbyggda. Så mycket värre när sånt här uppdagas, det är ju inte bara utnyttjande av barn, det är också att utnyttja sin maktställning.

GISSA vad min ordverifiering är: PEDIO!!

Elisabet. sa...

Ibland, rätt ofta faktiskt, önskar jag att man hade levt i en tid när man inte fick reda på allting.

När man inte fick se tv-bilder av unga män som tänder eld på levande kaniner .., eller när kor tappas från en lyftkran och faller i backen .. eller som nu, när man nästan dagligen hör talas om människor har blivit utsatta för övergrepp av det ena eller andra slaget.

En gång för många, många år sedan stod jag i en butik och lyssnade till ett samtal mellan en far och en dotter. Dottern var kanske i 9-årsåldern Hon hade sparpengar och ville köpa en bok, men pappan hånade henne konstant och dumgjorde henne och flickan tystnade allt mer.

Jag blev R A S A N D E.

När pappan och dottern gått sin väg, frågade jag expediten om h*n visste vem detta var? Pappan, alltså.

Jo, det visste hon.

Han var pastor i en kyrka och det jag trodde var dottern, var ett fosterbarn

Så jag köpte boken, skickade den anonymt till flickan, skrev ett brev till "pappan" och talade om vad jag tyckte om män(niskor) som så förnedrar andra genom makt osv.

Flera år senare fick jag höra att familjen förlorat vårdnaden om flickan.

Jag undrar jag .., vad som hände med henne.

Precis lika rasande blir jag när jag läser om präster som har förgripit sig på barn.

Jag säger som Bloggblad och Monet: KASTRERING och kanske även något annat straff.

Tar man då ingen som helst hänsyn till att pedofiler kanske är sjuka på något vis?

Ja.

Det gör man, om man kastrerar dem.

Man befriar dem från möjligheten till - åtminstone - SEXUELLA övergrepp.

Bloggblad sa...

Elisabet: Modigt!

Och det sista är hur bra uttryckt som helst, kastrering är inget straff - det är hjälp.

cruella sa...

Man blir rasande varhelst övergrepp sker. Och uppgiven samtidigt.

Men jag tycker man glider undan vad det egentligen handlar om när man blandar in celibatet och kyrkans sexualsyn i detta. Därmed blir det ju ett kyrkans och trons problem och inte en diskussion om det verkliga problemet: sjuka män som utnyttjar barn i kraft av sin maktställning.

Ingen blir vare sig homosexuell eller pedofil av att leva i avhållsamhet, det är en befängd tanke som sannerligen skapar fler frågor än den besvarar - för den som ids tänka ett steg längre.

Jag är ingen tillskyndare av den katolska kyrkans skam- och skuldkultur; till skillnad från celibatet är den kulturen en del i dramat. De utsatta vågar inte berätta, förövarna har all makt att förskjuta värderingar och känslor.

Ska man alls diskutera celibatfrågan måste det bli utifrån perspektivet om det är rimligt att en institution som har så stor makt över människor inte delar det liv och de erfarenheter som undersåtarna lever under.

Bloggblad sa...

Jag håller med - man blir inte pedofil av att leva i celibat, och i den här diskussionen i media börjar det bli som i det mesta: överdrifterna vinner och alla dras över en kam.

I Förkväll hörde jag en kvinna säga: (fritt citerat)alla kristna är ju så fanatiska... Så där, bara i förbigående...

Annars är det ju muslimer som brukar kallas fanatiska, innan man ens tagit reda på om de tillhör nån extrem falang.

Jag räknar kallt med att katolska kyrkans präster kommer att få det hett om öronen... synd på dem som inte alls är inblandade i skandaler.

Cecilia N sa...

Jag vill hjälpa till att sprida Ebba G:s text i frågan.

Det finns en fortsättning dagen efter.