lördag 17 september 2011

Lördagspytt

Strålande vacker sensommardag, även om jag får tillstå att det kryper mot höst. Det märks mer på att dagarna blir kortare än på temperatur och känsla än så länge. Jag hoppas på bad in i oktober. Det är nattemperaturen det hänger på.

Nyss gick rörmokaren. Förra lördagen var jag uppe och väntade iförd casual utstyrsel och med kammat hår. Då kom ingen. Och inte ringde någon och avtalade ny tid. Men i dag. När jag just vacklat upp med skrynklig pyjamaströja, hår på ända och inte minst en molande huvudvärk, då ringde det förstås på dörren. Ack. Jag flydde ut på balkongen och djupandades ett par tag.

Dessförinnan hade jag kokat te och konverserat vår ryske gäst som är här på utbytesresa. Vår egen gymnasiegosse var i Novgorod i våras och blev trakterad med te, mackor och bakverk vid alla upptänkliga tider på dygnet. Jag har svårt att hålla jämna steg.

Nu så. Jag är nödtorftigt påklädd. Handdukstorken har numera cirkulerande varmt vatten. Ryssen är på shoppingrunda. Solen skiner. Jag har ett par timmar och ger mig ut på standardrundan med P1 i öronen. Något nordfranskt till middag; i kylen ligger ett Alsacevin och väntar. Däremellan kanske en simtur.

3 kommentarer:

Annaa M sa...

Brr, det var inte roligt med de där utbytena. Äldsta och hennes franska byte hade inget gemensamt, franskan var några år yngre, Äldsta hade mest umgåtts med hennes mamma när hon var hos dem. Och jag var inte alls införstådd med att man skulle ställa upp med ett helt program när de kom hit. För alla pengarna vi la ut på det där utbytet hade Äldsta kunnat få en rejäl resa någonstans dit hon verkligen velat åka. Och kanske både haft roligt och lärt sig något.

cruella sa...

Jag antar att det finns möten som blir jättebra, men den här försagda och samtidigt lite tölpiga killen hade ingen av oss mycket gemensamt med. Jag vill så gärna vara den där välkomnande personen men jag är helt enkelt för enstörig för att det ska funka. Hur pallar folk att ha utbytesstudenter? Eller städhjälp ens? Jag klarar knappt middagsgäster längre.

ullrika sa...

Handdukstorkar gör sig ju liksom som bäst när de är fulla av cirkulerande varmt vatten. Å nu blev jag sugen på Alsace-vin! Tack för den ;)