fredag 10 januari 2014

Dag 10: Kolla! Här är en bok som jag tycker är snygg.

Visst är det lockande när en bokhandel skyltar fram titlar som om det vore nyinkomna, riktigt smarriga chokladaskar? Vidsträckta bord och hyllor med oregelbundna travar med härligt färgglada, typografiskt djärva omslag, ordnade efter tema, spelande på livsstilssträngar? Jag erkänner att jag mycket sällan kommer tomhänt från en bokhandel, och visst är det ofta något direkt visuellt tilltalande som fått mig intresserad.

Men om jag ska välja en snygg bok blir jag traditionalist. Då vill jag ha inbundna linnepärmar och stramhet. Den här utgåvan av Shakespeares Sonetter är jättesnygg.

Show me your image in some antique book (sonett 59)

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja jag älskar linnepärmar och rött är så snyggt. Gillar också undantagsvis röd sammet som på omslaget till Anneli Jordahls så snygga "Klass, är du fin nog". Lotta Kühlhorn har gjort det omslaget förstås, hon är bäst.

cruella sa...

Åh, men den klassboken har jag läst i en utgåva med medaljongtapet i grön sammet mot gul bakgrund! Jättehäftigt med ett tematiskt omslag på det påtagliga sättet:-)