onsdag 22 januari 2014

Dag 15: En grej som gör mig vansinnig i vardagen

Jag är tyvärr en människa som lätt hetsar upp mig. Jag har inte särskilt mycket vardagstålamod. Vattenautomaten som vi har här i Kina har inget särskilt tryck i sig - jag småhoppar otåligt medan jag väntar på att tre deciliter vatten ska rinna ned i måttet så att jag kan koka havregrynsgröt. Jag ställer en fråga eller riktar en uppmaning och förväntar mig svar innan jag själv dragit efter andan efter den sista stavelsen. En lång kö till en postlucka får mig att vända på klacken. För att inte tala om alla vinflaskor jag inte köpt eftersom det varit så många före mig på Systemet.

Vad som gör mig uppriktigt vansinnig i min nuvarande vardag är KINESISKT INTERNET. En riktig no-brainer, dessutom välkänd på förhand. Men vad hjälper det. Kapaciteten är näst sämst i världen bland länder man mätt, detta oräknat censuren som förstås är helt bisarr och föga verkningsfull eftersom alla kineser som bryr sig om omvärlden och det egna samhället (många!) vet precis hur de ska göra för att kringgå The Great Firewall. När det händer saker som orsakar nyhetsrubriker och som potentiellt kan skapa oro, till exempel bilbomben på Tiananmen Square för några månader sedan då några uigurer från Xinjiangprovinsen sprängde sig själva och några turister i luften, då märks det direkt. Sirapströgt, avbrott. Den brittiska tidningen The Guardian blockerades för någon vecka sedan och ingen vet riktigt varför. Ofta följer sådant på att tidningarna eller sajterna undersökt till exempel korruption och maktmissbruk i det kinesiska ledarskiktet - något som kineserna helst vill göra själva och sedan styra nyheterna för maximal effekt, det vill säga politiskt statuera exempel på ett ofta våldsamt eller förödmjukande sätt. Att arbeta i riktning mot ett verkligt rättssamhälle är de inte ett dugg intresserade av.

Mot bakgrund av det verkliga problemet, att kommunistpartiet mörkar verkligheten för sin egen befolkning och bestämmer rättsliga utslag på förhand, är förstås min irritation över att inte nå Facebook och bloggar utan VPN-anslutning ett i-landsproblem. Likväl vansinnesframkallande.

Inga kommentarer: