tisdag 28 januari 2014

Dag 18. Hepp! Dagens filmtips.

Det finns så oerhört mycket bra film. Samtidigt har jag aldrig varit den riktiga cineasten som ser "allt" och har åsikter om allt från lätta komedier till svarta dramer men själv föredrar minimalistiska, existensiella kammarspel från de forna öststaterna. Eller sydkoreansk action. (Klichéer.)

Jag tror att många ser på Woody Allen som någon man älskar eller hatar. Inget däremellan. Men jag befinner mig just däremellan. Jag älskar somligt som jag kan se hur många gånger som helst. Annat är jag helt oberörd inför, ja, jag kan till och med stänga av filmen på grund av en överdos gubbighet och ännu en historia på temat ung vacker flicka, kanske med lite dåliga nerver och/eller lätt på glid, frälser sturig och neurotisk farbror som glömt bort vad Livet är och hur man lever det. Stön.

Men! Två stycken vill jag rekommendera, trots att åtminstone den ena av dem ingalunda går fri från dessa teman. Finessen är väl just i utförandet och själva perspektivet. Hannah and her Sisters är från 1986 och är ett familjedrama kring tre systrar som befinner sig på olika platser i livet, som sliter med kärleken, med yrkeslivet, med familjerelationer och varandra. Vasst, varmt, aldrig sentimentalt. Många utmärkta skådespelare.

Husbands and Wives kom 1992 och är en ganska sjaskig historia kring två par i övre medelåldern, vänner sedan länge, och vad som händer när det ena paret bestämmer sig för att i all vänskaplighet separera efter ett långt förhållande och barn tillsammans. Fantastiskt skådespel, långa intellektuella replikskiften, handkamera och fejkat dokumentära inslag där de olika personerna intervjuas och får ge sina oemotsagda synpunkter på det som händer. Fruktansvärt rolig, mycket svart. Mia Farrow och Woody Allen som spelar det ena paret i filmen genomgick under denna tid en smutsig skilsmässa och det är förstås omöjligt att inte läsa in deras privata relation som en mörk underström i filmen.

I övrigt är allt som utspelar sig i rymden jättebra!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir som regel nervös av Woody Allens filmer. Jag tror att jag bara sett en rulle hel och hållen och det är Match Point.

cruella sa...

Det ingår.

Turtlan sa...

Jag gillar Woody Allen. Ibland väldigt mycket prat men det hår bra.

Han får liksom till det alltid på något sätt. En skön kontrast till smöriga amerikanska kärleksfilmer.

Ullah sa...

Ta pengarna och stick och Manhattan Murder Mystery är gôrbra!
Jätteroliga.